A mobiltelefon használata tanórán

2020/08/24. - írta: ectr

A digitális eszközök (laptopok, táblagépek és okostelefonok) használata a tantermeken belül is izgalmas lehetőségeket kínál a tanulás elmélyítésére. Felszínre hozhat olyan kulcskompetenciákat, mint kreativitás, együttműködés és logikus gondolkodás, kollaboráció, problémamegoldás stb... Ugyanakkor ezek a készülékek elvonhatják a tanulók figyelmét is. Honnan tudjuk, hogy a tanulók valóban a tanulásra használják eszközeiket és nem épp a Messengeren pötyögnek egymásnak? És hogyan bírjuk rá a tanulót, hogy munka közben ne legyen online?

mobil.jpg

Egyes kutatók a mai tanulókat „digitális bennszülötteknek” hívják (Jarvis, 2014), mert a kibertérben élnek, és nem tesznek különbséget az offline és az online világok között. A tapasztalat és a szülők visszajelzése is alátámasztja, hogy a tanulók számára kihívás az otthoni házi feladat elvégzése, mert az őket körülvevő digitális eszközök nagyon attraktív hatásúak. 

De mit tehetnénk mi tanárként? Hogyan érjük el, hogy tanórán csak a tananyaggal foglalkozzon a tanuló?

Ne tiltsuk

Ha betiltjuk a digitális eszközöket, akkor a fent említett kompetenciák talán soha nem törnének felszínre. Egy másik hátulütője lehet, hogy a tanulók továbbra is titokban fogják használni telefonjaikat. Tik-tokoznak, Messengereznek anélkül, hogy a készülékükre néznének, miközben azt a benyomást keltik, hogy figyelnek. 

A digitális eszközök kezelése önmagában is tanulási készség. A digitális eszközök betiltásával megfosztanánk a tanulókat a képesség fejlesztésének lehetőségétől is.

Fektessük le a szabályokat

Az eszközök kiosztása előtt szabályozzuk és foglaljuk keretbe az eszközök használatának megfelelő határait. Ezeket egyértelművé kell tenni a tanulók számára., pl. „A telefonoknak az óra kezdete előtt csendes üzemmódban kell lenniük. A csengőhang és a rezgés nem megengedett. A közösségi médiák használata nem megengedett. (tik-tok, instagram, facebook) Próbáljuk megtalálni a középutat, amely a tanár és a diák számára is járható. Hagyjuk a tanulókat is, hogy aktív szerepet vállaljanak a határok megtárgyalásában, elfogadásában és meghatározásában. Ebben a szituációban megfigyelhető, hogy a tanulók kompromisszumképesek és összezárnak az osztály "falkavezére" előtt, ha azt valamilyen hátsó szándék vezérli az ötletével. (Ennyire vonzó és motiváló ereje lehet egy telefonhasználat bevezetésének.)

Használjunk kártyákat, posztereket, szópiramist, amelyek emlékeztetik a tanulókat arra, hogyan kell használniuk az eszközöket az óra különböző szakaszaiban, pl. „Minden telefon repülési üzemmódban, lefelé fordítva” -amikor a tanár előadást tart, vagy új fogalmat magyaráz meg; „Használatra kész eszközök, felfelé fordítva” amikor a készüléken a tényleges munka fog zajlani.

A tanulók bevonása

Vonjuk be a tanulókat a döntéshozatalba. Fektessünk le alapszabályokat, amelyek köré kooperatív jelleggel, csoportmunkában egyéb szabályokat tűzdelnek a tanulók.  Kérjük meg őket, hogy dolgozzák ki a digitális eszközhasználat szabályait, majd publikáljuk frontális munkával az eredményeket. A legjobb ötleteket gyúrjuk össze egy kész munkára, amely a digitális eszközhasználat szabályait fogja tartalmazni az egész tanév során. 

2 perc "szabad foglalkozás"

Legyünk reálisak. Ha a tanulók úgy érzik, hogy el vannak vágva az online tértől, akkor előbb-utóbb titokban fogják használni azt. A 2 perces szabad foglalkozás épp elég arra, hogy elolvassák az üzeneteiket vagy végigpörgessék a történeteket instán vagy facebook-on. Nagyon értékelik ezt, és könnyebb nekik ellenállni a kísértésnek, amikor tudják, hogy hamarosan online lesznek.

Tegyük az órát érdekessé

Senki sem akar egy órát tanári előadással végigülni. Különösen a tizenévesek. Nem bírják a több, mint 20 perces folyamatos előadást. A fegyelmezett tanulók csendben végigülik, de az előadás harmada sem ragad meg bennük. Ezt kerüljük az órák során , és fordítsunk több időt az interaktív tevékenységekre. Mozgassuk meg őket az interaktív táblánál, vitassuk meg a témákat, tevékenykedtessük a tanulót. 

Természetesen a mobiltelefonok használata nem minden órán releváns és hasznos. De használhatunk az órán mobiltelefont akár 5 percig is. Az órára felkészülve az előre legyártott feladatokhoz QR kódot tudunk rendelni, majd azt kinyomtatva a tanulók pillanatok alatt megnyithatják a felületen.

infotanar.info

Irodalom

Jarvis, H (2014) Digital residents: Practices and perceptions of non-native speakers

Goldstein, A (2015) “Our brains are evolving to multitask,” not! 

komment
süti beállítások módosítása